Źródło: Copilot
Stało się- wykonałeś przelew BLIK na zły numer telefonu.
Co teraz? Jeśli kwota była niewielka, powiedzmy kilka czy kilkanaście złotych, zapewne większość z nas machnie na to ręką. Ale przecież nie zawsze przelewamy BLIKiem małe kwoty. Stracić przez głupią pomyłkę kilkaset złotych już zaboli.
Co zrobić, gdy wykonasz przelew BLIK na zły numer telefonu? Czy da się odzyskać pieniądze? Podpowiadamy, co zrobić w takiej sytuacji.
Zobacz również Blik co to takiego ?
Czym jest przelew na telefon BLIK?
Jest to usługa dostępna w większości aplikacji mobilnych polskich banków, a której nie znajdziecie w tradycyjnej bankowości. Polega na tym, że możesz natychmiastowo przelać pieniądze z banku do banku, posługując się nie numerem konta, a numerem telefonu.
Przelew BLIK na telefon wygląda następująco: wpisujesz kwotę, imię i nazwisko odbiorcy, jego numer telefonu oraz tytuł przelewu. Zatwierdzasz i po kilku sekundach pieniądze są na rachunku danej osoby. Szybko, łatwo i w większości banków bezpłatnie. Jedynym warunkiem jest to, że odbiorca musi powiązać swój numer telefonu z usługą BLIK — jeśli tego nie zrobi, aplikacja odrzuci taki przelew.
Możesz także udzielić aplikacji mobilnej swojego banku pozwolenia na wgląd do książki telefonicznej i wtedy wybierasz odbiorcę z listy kontaktów. Uzupełniasz tylko kwotę i tytuł.
Przelewy na numer telefonu BLIK są bardzo popularne właśnie ze względu na szybkość księgowania i brak opłat. Minusy są dwa:
- dzienne limity — każdy bank ma swój, ale najczęściej dziennie możesz przelać od kilkuset do maksymalnie 1000/2000 zł.
- ryzyko pomyłki. Wystarczy wpisana zła jedna cyfra. Nie oszukujmy się, żyjemy w takim pośpiechu, że może to zdarzyć się każdemu.
Czy da się cofnąć błędny przelew BLIK na zły numer telefonu?
Niestety nie. Zaletą przelewów BLIK jest ich natychmiastowość. W przypadku pomyłki zaleta zmienia się w wadę. Nie da się cofnąć przelewu, który znalazł się już na czyimś rachunku płatniczym.
Na dodatek przelew BLIK na zły numer konta nie podlega pod definicję nieautoryzowanej transakcji. Jest to po prostu ewidentny błąd nadawcy, stąd nie mają w takie sytuacji zastosowania procedury dotyczące nieautoryzowanej transakcji. W przypadku transakcji nieautoryzowanej bank jest zobowiązany zwrócić pieniądze. W przypadku pomyłki — nie.
Pomyłka, przelew BLIK na zły numer telefonu — co zrobić? Jak odzyskać środki?
1. Skontaktuj się ze "złym" odbiorcą przelewu i poproś o zwrot środków.
Najprostsze rozwiązanie, niestety nie zawsze skuteczne, ponieważ zależy od dobrej woli przypadkowego odbiorcy. Możesz wysłać SMS-a lub zadzwonić i uprzejmie wyjaśnić całą sytuację, że przez pomyłkę otrzyma przelew wykonany przez Ciebie na niewłaściwy numer telefonu i prosisz o zwrot pieniędzy. Polecamy rozmowę telefoniczną, ponieważ ostatnio wiele jest przypadków oszustw na BLIK-a, więc zaufanie do tego typu wiadomości jest ograniczone.
Sprawa się komplikuje w momencie, gdy nie wiemy, na jaki dokładnie numer wysłaliśmy przelew. W historii rachunku możemy zazwyczaj zobaczyć numer konta bankowego, na jaki wysłaliśmy przelew oraz trzy ostatnie cyfry numeru telefonu odbiorcy. Reszta jest zagwiazdkowana. Tutaj może pomóc kontakt z bankiem, ale nie każdy bank poda pełny numer odbiorcy, zasłaniając się procedurami ochrony danych osobowych (robi tak na przykład mBank).
2. Skontaktuj się ze swoim bankiem, aby zarejestrować reklamację.
Jeśli kontakt ze złym odbiorcą nie przyniósł skutku i nie otrzymałeś swoich pieniędzy z powrotem, pozostaje rozpoczęcie sprawy w swoim banku. Kontaktujesz się ze swoim bankiem i opisujesz sytuację. Bank rejestruje reklamację i nadaje bieg sprawie.
- Twój bank rejestruje reklamację.
- Bank kontaktuje się z bankiem odbiorcy nieprawidłowego przelewu i przekazuje reklamację.
- Bank odbiorcy kontaktuje się z nim, informuje o zaistniałej sytuacji i o konieczności zwrócenia przypadkowo przelanych środków.
- Odbiorca ma na zwrot 30 dni, licząc od dnia, w którym dokonałeś zgłoszenia błędnego przelewu.
- Jeśli odbiorca nie zwróci pieniędzy w tym czasie, kontaktujesz się ponownie ze swoim bankiem i składasz prośbę o ujawnienie danych odbiorcy.
- Bank odbiorcy ma 3 dni na udostępnienie danych osobowych, czyli imienia, nazwiska i adresu lub w przypadku firm nazwy firmy, jej siedziby i adresu. Twój bank ma kolejne 3 dni od momentu otrzymania tych informacji na to, by przekazać je Tobie.
W tym momencie rola banku kończy się i w niczym więcej Ci nie pomoże.
3. Podejmij kroki prawne.
Jeśli powyżej opisane kroki nie pomogły odzyskać przelewu BLIK na telefon, pozostaje Ci jedynie samodzielne dochodzenie zwrotu należności.
Po pierwsze, możesz wysłać listem poleconym przedsądowe wezwanie do zapłaty.
Jeśli to nie wystarczy, pozostaje skierowanie sprawy do sądu. Musisz wytoczyć powództwo przeciwko nieprawidłowemu odbiorcy o zwrot bezpodstawnego wzbogacenia w wyniku błędnego przelewu.
Dodamy, że niestety nie zawsze to się uda. Jeśli przypadkowy odbiorca ma podany w banku nieaktualny adres zamieszkania ani Twoje wezwanie do zapłaty, ani wezwanie sądowe nie zostaną doręczone.
Wyobraźmy sobie sytuację: dostajesz dane Jan Kowalski, zamieszkały na ulicy X mieszkania 10 w Warszawie. Akurat też mieszkasz w Warszawie, więc udajesz się pod wskazany adres osobiście. Okazuje się, że żaden Jan Kowalski tam nie mieszka — mieszkanie jest wynajmowane, nowi lokatorzy nie mają pojęcia, kto tu wcześniej przed nimi mieszkał. I co teraz? Jak masz znaleźć odpowiedniego Jana Kowalskiego?
Niestety, na taki przypadek nie mamy dla Ciebie już żadnej rady. Bank nie przekaże Ci numeru PESEL odbiorcy, który mógłby pomóc w ustaleniu miejsca zamieszkania danej osoby. Pozostałoby chyba tylko wynajęcie prywatnego detektywa, ale podejrzewamy, że taki koszt przewyższyłby wielokrotnie utraconą w wyniku błędnego przelewu kwotę.
Jak w przyszłości wysłać przelew BLIK na prawidłowy numer rachunku bankowego i się nie pomylić?
Najlepszym i najprostszym sposobem na to, by nie pomylić numeru telefonu, jest dodanie go do kontaktów na telefonie. Dzięki temu podczas dokonywania transferu po prostu wybierasz odbiorcę przelewu z listy kontaktów i uzupełniasz tylko kwotę oraz tytuł. Sugerujemy dodać do kontaktów nawet swój numer telefonu — znamy sytuacje, w których w pośpiechu ktoś pomylił własny numer, chociaż ma go od wieków. Wystarczy źle nacisnąć cyfrę, a przecież ekrany telefonów nie są takie duże, i problem gotowy, transfer pójdzie na niewłaściwy numer rachunku bankowego, zamiast na Twój.